Cílem je podat dětem pomocnou ruku, aby lépe zvládly přechod z rodinného prostředí do MŠ. Budeme rozvíjet vzájemnou důvěru mezi všemi zaměstnanci a dětmi, aby se děti cítily v prostředí MŠ bezpečně.
Velký důraz bude kladen na adaptaci, rozvoj řeči, prožitkové učení, individuální i skupinovou práci a učení nápodobou. To vše se budeme učit pomocí výtvarných a pracovních činností, pohybových činností a dovedností, zpívání a učení básniček a říkanek.
Tento rok bychom se chtěli zaměřit nejvíce na sebeobsluhu (oblékání, stolování, základní hygienické návyky) a rozvoj zdravého sebevědomí (požádat druhého o pomoc, nebát se mluvit s dospělými…)
Kontakt na třídu – 725 135 403
Didaktické hry – Co je v krabičce?
Do malých krabiček dáme různé předměty, které patří k vánocům. Dítěti ukážeme co tam je, po chvilce krabičku zavřeme a dítě hádá co je uvnitř (max.8 předmětů).
Po Mikuláši
Tak už je to za námi,
Mikuláš i s anděly.
Čerti jsou zas v pekle,
nekoukají vztekle.
Srdíčko nám zabušilo,
ale už nám otrnulo.
Už zas klidně zlobíme,
jen trošku se bojíme,
že by se čert vrátil zpátky,
vždyť ten patří do pohádky!
Zůstane tam celý rok
a přijde zas napřesrok
Štědrovečerní otázky
Jak vypadá Ježíšek?
Má opravdu kožíšek?
Kolik je mu asi let Jeden, dva, tři, čtyři, pět?
V čem roznáší dárečky?
Zdobí také stromečky?
Chodí nebo přiletí?
Čím se liší od dětí?
Třeba podle svatozáře?
Proč se nikdy neukáže?
Vánoční přání – barvení pokladu krepovým papírem, kresba vánočního motivu (kapr, stromeček, svíčka, zvoneček)
postup: Krepový papír natrháme na kousky a klademe jej na čtvrtku, kterou jsme navlhčili štětcem a čistou vodou. Pak ještě přetíráme štětcem, dokud se kousky papíru „nepřilepí“. Necháme uschnout. Po zaschnutí krepový papír sejmeme a na obarvený podklad kreslíme (případně lepíme) zvolené motivy.
PL – rozvoj grafomotoriky – jednotažky (obkreslování po čáře), uvolňovací cviky – velký arch papíru – kudy letěl Ježíšek
Rozvoj zrakového vnímání – hledání v řadě prvků odlišný, spočítat prvky a nakreslit stejný počet
Pohybové hry:
Stromeček
– děti se prochází po prostoru a na pokyn utvoří trojice do tvaru stromečku: první sedí v tureckém sedu, druhý klečí za ním a třetí za ním stojí a má ruce upažené poníž jako větve
– kdo zůstane sám nebo necelý stromeček, tak odchází ze hry
– úkolem je rychlá spolupráce dětí
Vánoční diskotéka
– tančíme na vánoční koledy, pokud se koledy zastaví, tak děti přestanou tančit: Stopka
– obměna: po zastavení písničky děti splní daný úkol: turecký sed, stoj na jedné noze, leh na záda…
PH:– překážková dráha: prolézání, přelézání, přítahy, posilování rukou na stuhách a kruhách, houpání na kruhách, opakování her: Stromeček, Kuba řekl, hry na orientaci v prostoru: čelem vzad, vlevo vbok, skoky bokem, krok s přísunem, chůze po zadu
Mrazíci
– děti běhají po prostoru, jeden je mrazík a koho chytne, tak je zmražený (stoj rozkročný)
– zachránit ho může kdokoliv z kamarádů tím, že ho podleze
Jak roste strom: Ježíšek nosí o Vánocích kromě dárečků i vánoční stromečky. Mohou být různé, malé na stůl i velké, které sahají až do stropu. Velké stromy musí být pevné a silné, aby se neohýbaly. My si takový strom připravíme na zemi a pak ho postavíme do stojánku. Děti chodí po třídě, představují, jak letí semínko stromu, zastaví se, sednou si do dřepu a dělají, jak roste stromek – ze dřepu jdou do výponu, ruce upažit nebo vzpažit, začíná foukat vítr a děti jako nová semínka běhají po třídě.
Rušná část
Na zem položit kroužky a děti mezi nimi běhají, jako mezi sněhovými vločkami, na daný signál (bubínek, triangl, činel) si stoupnou do své vločky. Obměna – děti utvoří dvojice.
Stromeček stojí, můžeme ho ozdobit ozdobami
Sed skrčmo, paže obejmou kolena, zhoupneme se vpřed a vzad (kolíbka – vánoční koule).
Stoj spojný, vzpažit pokrčmo, ruce spojit nad hlavou, mírné předklony, záklony a úklony (zvoneček).
Klek sedmo, zapažit, ruce spojit za zády – předklon, paže protahovat vzhůru ke stropu a zpět (natahujeme vánoční řetězy).
Prskavky
Sed skrčmo zkřižný, paže přes pokrčení prudce vymršťovat všemi směry.
Stoj spojný, paže přes pokrčení prudce vymršťovat všemi směry.
Svíčky
Sed přednožný, ruce opřít za zády, přitahovat špičky nohou směrem k holeni, kontrolovat, zda se při tomto posunuje pata vpřed – práce kotníků.
Leh pokrčmo, přednožit vzhůru bez podpory paží, těžší varianta – stoj na lopatkách
(silná svíčka).
Stužky
Sed skrčmo zkřižný, vzpřímená záda, dlaně na kolena, stlačujeme kolena k podložce.
Stoj roznožný, upažit skrčmo, ruce na ramena.
Relaxace – Stromeček
Leh na zádech ramena a bedra přitisknout k podložce, protahovat paže směrem k patám (velké stromy mají dlouhé větve, které sahají až k zemi).
Leh na zádech, vzpažit, vytahovat tělo do délky (vysoký strom), tento cvik nutno střídat vždy s uvolněním (nádech s výdechem).
Leh na břiše, pokrčit pravou paži a zpět, totéž levou (menší větve).
Leh, přednožit skrčmo pravou, přitáhnout koleno rukama k hrudníku a zpět totéž levou (stromeček byl svázaný, aby se nepolámal, musíme narovnat některé větvičky).
Těšíme se na čerty 🙂
Anděl seděl na obláčku
Anděl seděl na obláčku, čáry, máry čaroval,
Vyčaroval Mikuláše, moc se z toho radoval.
Pozor na to, milé děti, čarování není žert,
Něco se mu nepovedlo a byl z toho čert.
Čertí píseň
Když se čerti ženili,
bylo právě teplo,
tancovali rejdovák,
až jim z šosů teklo.
Ten nejstarší Lucifer,
jako kozel skákal,
až se kopnul do palce
a pak v koutku plakal.
Po Mikuláši
Tak už je to za námi,
Mikuláš i s anděly.
Čerti jsou zas v pekle,
nekoukají vztekle.
Srdíčko nám zabušilo,
ale už nám otrnulo.
Už zas klidně zlobíme,
jen trošku se bojíme,
že by se čert vrátil zpátky,
vždyť ten patří do pohádky!
Zůstane tam celý rok
a přijde zas napřesrok
Didaktické hry:
Na čertíka popletu – třídíme hračky podle materiálu, smícháme několik stavebnic a třídíme je
Kdo to blekotá? Jedno dítě sedí uprostřed kruhu se zavřenýma očima, jedno dítě zablekotá a čertík uprostřed kruhu hádá kdo to byl.
Pohybové aktivity:
Kdo sebere čertovi ocas
Čert má za kalhotami zastrčenou stuhu, jako ocas. Komu se podaří šlápnout čertovi na ocas, stává se čertem, místo čerta předešlého.
Obměna:
Čert honí ostatní děti. Komu dá čert babu musí odejít do pekla. Ostatní děti mohou kamaráda zachránit tím, že čertovi šlápnou na ocas.
PRŮPRAVNÉ CVIKY – dbáme na pečlivé protahování a procvičování svalových partií
Čertíci se veselí a hrají si s brambory (míčky), ťukají si jimi do kopyt
Leh, přednožit pokrčmo, brambor v jedné (v každé) ruce – dotýkat
se bramborami chodidel.
Čert se protahuje a natahuje
Leh, vzpažit protáhnout celé tělo do délky, střídat napětí s uvolněním.
Čert se převaluje ze zad na břicho
Leh, vzpažit, brambor držet ve vzpažení oběma rukama, přetočit se na břicho a zpět na záda (paže napnuté, těsně u hlavy).
Čerti si kolébají malého čertíka
Leh skrčmo, brambor na břiše, paže v předpažení přitahují kolena k hrudníku, kolébání vpřed a vzad.
(Kolíbala bába čerta na pařezu dubovém, hajej, dadej můj čertíčku, však já na tě nepovím.)
Brambory čerty neposlouchají
Sed skrčmo zkřižný – kutálet brambor kolem sebe po zemi.
Čerti si brambory schovávají
Běh v rozptylu mezi bramborami položenými na zemi (zdůrazníme nutnost
vyhnout se bramborům (míčkům). Na znamení najde každé dítě jeden brambor a zaujme určenou polohu (schováváme brambory pod kolena, břicho, zadeček, nohy).
Čerti chodí nad kotlíky
Chůze po lavičce (procvičení plosky nohy, chodidla, prevence plochých
nohou).
Čertíci rejdí po peklíčku mezi poleny
Běh mezi kužely, slalom (procvičení orientace v prostoru, rychlá reakce při běhu).
Čertíci skáčí v pekle po kamenech
Skoky na určené místo.
Vážení rodiče,
v pátek 29. 11. 2019 od 17.00 hod. v areálu MŠ bude rozsvícen vánoční stromek. Blížící se advent si zpříjemníme těmito koledami:
Stojí vrba košatá
Pásli ovce Valaši
My tři králové jdeme k vám
Štědrej večer nastal
Nesem vám noviny
Byli bychom rádi, kdybyste se s námi zapojili do společného zpěvu.
Skřítek a má rýmu
Jak vypadá skřítek
Jemná motorika:
– provlékání šňůrek otvory nejrůznějších tvarů
– vytrhávání z papíru, lepení, mačkání papíru
– stříhání – přestřižení proužku papíru, ustřižení rohu
Zrakové vnímání:
– pojmenování barev (základní)
– vyhledání známého objektu na pozadí
– odlišení obrázku v jiné velikosti
– skládání obrázku ze 4 částí
– hra „co chybí“ se 3 obrázky, předměty
Vnímání prostoru:
– pojmy vysoko x nízko, výše x níže
Sluchové vnímání
– poznávání známých písní podle melodie
– opakuj po mně (věta ze 3 slov, 3 nesouvisející slova)
Matematické představy
– pojem všechny
– porovnávání krátký x dlouhý
– třídění, tvoření skupin podle velikosti
– řazení – pojmenuje nejmenší, největší
– množství do tří
TO JSEM JÁ
Ruce máme na tleskání,
tleskáme
hlava umí kývání,
kýváme se dopředu a dozadu
nohy máme na dupání,
dupeme na místě
oči umí mrkání.
mrkáme na kamarády
Pusa mluví nebo mlčí,
dlaně přiložíme kolmo k ústům
koleny zas cvičíme,
děláme podřepy
ramena se občas krčí,
krčíme rameny
to když něco nevíme.
ťukáme si prstem na čelo
MÁM DVĚ UŠI
Mám dvě uši k poslouchání
a dvě oči na koukání,
dvě ručičky na tleskání
a dvě nožky na dupání.
Mám dvě uši k poslouchání
a dvě oči na koukání,
dvě nožičky na chození
a dvě ruce na mazlení.
Písnička U zubaře (melodie z písně Komáři se ženili)
Kaz vykoukl ze zubu, au, au ze zubu,
Dělá na nás bubnu, au, au bubnu.
Když se zubům nedaří, nedaří,
Musíme jít k zubaři,
když se zubům nedaří, nedaří,
musíme jít k zubaři.
Písnička Ten, kdo žije zdravě (melodie z písně Tluče bubeníček)
Ten, kdo žije zdravě, rád si zacvičí.
Proběhne se v trávě krokem opičím.
Umíš dřepy? Ukaž jaké.
Nebuď líný, zkus to také.
Sportovcům je hej! Dřepy udělej!
Pohádka o drakovi
Bylo jednou jedno království, a v tom království žili král a královna, a ti měli dceru – princeznu Amálku. Amálka byl krásná a hodná, a všichni ji měli moc rádi. Nejvíc ze všech ji měl rád zahradníkův syn Honza.
Tak si tak v poklidu žili, až jednou do království přiletěl drak. A jak už to tak bývá, přiletěl na hrad a řekl, že jestli mu do dvou dnů nedají k obědu princeznu, tak sežere všechny lidi v království. To už tak někdy bývá, že draci rádi žerou lidi, a ze všech nejradši princezny, protože ty jsou obzvláště sladké.
Král s královnou se velice lekli a vyhlásili, že kdo je draka zbaví, dostane princeznu za ženu a půl království k tomu. Dva dny jsou ale hodně krátká doba, aby se o tom dozvěděli všichni rytíři a hrdinové, a tak byli skoro smířeni s tím, že princezna skončí drakovi na talíři.
Kdo se tím ale smířit nehodlal, byl zahradníkův Honzík. Jak už jsem říkala, Honzík měl princeznu moc rád – a co si budeme povídat, i ona jeho. A že Honzík nebyl žádný hlupák, naložil si na trakař kotel, pytel brambor, a vydal se ke dračí jeskyni. Drak zrovna vyspával, a tak Honza nelenil, sesbíral nějaké dřevo, nabral v potoce vodu, a začal před jeskyní vařit brambory.
Drak se probudil, vylezl před jeskyni, a co že to tak krásně voní. On vám ten drak totiž nikdy brambory neochutnal. Od malička mu maminka servírovala jen dřevorubce a pocestné, a tak ani nevěděl, že se dá jíst i něco jiného. Honza hodil první dračí hlavě vařenou bramboru, ta ji schramstla a zamlaskala. Jak to viděla druhá a třetí dračí hlava, hned chtěly taky ochutnat. A tak jim Honza na střídačku házel jednu bramboru za druhou, až měl kotel dočista prázdný.
A tu drak začal žadonit a prosit, že chce ještě. Honza mu na to řekl, že jen pod podmínkou, že nechá princeznu a ostatní lidi být, a už nikoho nikdy nesežere. Drak na to řekl, že mu stejně moc nechutnali, a že se jich klidně vzdá, když mu bude Honza každý den vařit brambory.
A tak se Honza vrátil na hrad s tou dobrou zprávou, dostal princeznu za ženu a půlku království k tomu, a každý den od té doby vozil drakovi vařené brambory. Dráček jim za to vozil na zádech jejich děti a občas s nimi vyletěl až do oblak.
Ale i draci stárnou, a tak jednoho dne, bylo to na podzim, dráček usnul a už se neprobudil. Dětem bylo moc smutno, a tak jim jejich chytrý táta král Honza poradil, že si dráčka spolu vyrobí a budou ho pouštět po nebi.
Básnička s pohybem
Jeden mrak, potkal drak.
Kampak letíš dráčku?
Kdybych věděl mráčku,
letím, kam mě vítr nese,
poleť se mnou, nedáme se.
Drak
Vyletěl si pyšný drak
vyletěl až do oblak
/:Z vysoka se dívá na svět
škodil by a neví jak:/
Rozhlíží se do všech stran
potom spatřil hejno vran
/:a ty vrány se mu smály,
že je zamračený pán:/
PRINCEZNIČKA NA BÁLE
Princeznička na bále, poztrácela korále.
Její táta, mocný král, Honzíka si zavolal.
Honzíku, máš na mále!
Přines nám ty korále!
Honzík běžel za hory, nakopal tam brambory.
Vysypal je před krále, tu máte ty korále!
Větší už tam neměli, ty už snědli v neděli.
KOULELA SE ZE DVORA
Koulela se ze dvora, tááákhle velká brambora.
Neviděla, neslyšela, spadla na ni závora.
„Kam koukáš, ty závoro?
Na tebe, ty bramboro!
Kdyby tudy projel vlak, byl by z tebe bramborák.“
JEDNA, DVĚ, TŘI, ČTYŘI, PĚT
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,
cos to, Janku, cos to sněd?
Brambory pečený, byly málo maštěný,
brambory pečený, byly málo maštěný.
O BRAMBORÁCH
Žily, byly na poli, neposlušné brambory.
Líné byly od kosti, dělaly jen hlouposti.
Přišla na ně motyčka, putovaly do bříška.
O STARÉ BRAMBOŘE
Jedna stará brambora, koulela se ze dvora.
Koulela se po kamení, byla tu – a už tu není.
Moc se bála, že ji sníme, uvaříme, rozkrájíme,
osolíme, omastíme a břicho si nasytíme.
Žába skáče po blátě
Žába skáče po blátě,
koupíme jí na gatě.
Na jaké, na jaké?
Na zelené strakaté.
Žába leze do bezu
Žába leze do bezu,
já tam za ní polezu.
Kudy ona, tudy já,
až ji chytím, bude má.
Čáp
Čáp, čáp, do vody šláp.
Nohy ho studí, čápa to budí.
Žirafa
Žirafa má dlouhý krk,
proto chodí zpříma,
když je hodně unavená
tak ve stoje dřímá.
Okusuje listy stromů,
s plným bříškem jde pak domů.
Myši
Myši chodí tuze tiše,
mají tlapky jako z plyše.
Tiše, myši ši, ši, ši –
ať vás kočky neslyší!
Ráček
Leze ráček po potoce,
leze ráček po řece,
leze zpátky, nohy krátký
a přece nám uteče.
Opice
Gorily a opice, ty dovádí velice
skáčou, lezou, dupají, banány si loupají.
Stromečky
STOJÍ STOJÍ STROMEČKY
MAJÍ PĚKNÉ VĚTVIČKY
NA NICH LISTY, JEHLIČÍ,
AŤ TU NIKDO NEKŘIČÍ.
RYTMIZAČNÍ CVIČENÍ
Šla veverka na jahody
ŠLA VEVERKA NA JAHODY,
UTÍKALA KOLEM VODY
JAHODY SE ROZSYPALY,
DO STUDÁNKY NAPADALY.
BĚŽ, PANENKO, BĚŽ,
VEVERUŠKU TĚŠ.
Básnička s pohybem
Seděly dvě veverky
na vysoké jedli
chvilku něco chroupaly,
chvilku něco jedly.
A když měly plná bříška
řekly si: Už dost
houpaly se, houpaly
jen tak pro radost.
Veverka
LEZ, VEVERKO, LEZ
ZNÁ TĚ CELÝ LES:
ZNÁ TĚ MODŘÍN,
ZNÁ TĚ JEDLE
I TA BOROVICE VEDLE.
ZNÁ TĚ SMRK A ZNÁ TĚ DUB,
I TI CHLAPCI, CO JDOU Z HUB.
DECHOVÉ CVIČENÍ: v lese je spousta vůní, hluboký nádech nosem, bez zvedání ramen a pomalý výdech ústy-něco krásně voní – áááá, zavoláme do lesa HALÓÓÓ, foukáme si do dlaní.
ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ: v lese uslyšíme spoustu zvuků datel ťuká-ťuk-ťuk, hlasů zvířat-sova-hů-hů, kukačka- kuku-kuku, ptáci-čim,čim,medvěd- brum-brum